دسته‌ها
اخبار

مهاجرت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

از طرف دیگر، ترکیه همواره به عنوان پلی برای مهاجرت به اروپا استفاده شده است. اگر شما با شهروند یا کسی که اقامت کشوری را دارد ازدواج کنید، از این طریق می‌توانید به آن کشور مهاجرت کنید و به همسرتان ملحق شده و با هم در کشور او زندگی کنید. تمامی کشورهای دنیا این امتیاز را برای شهروندانشان قائل شده اند که برای همسر قانونی خود درخواست ویزای مهاجرتی دهند. تحقیقات و آمار نشان داده که مهاجرت هم به نفع کشور مبدأ و هم به نفع کشور مقصد مهاجرپذیر می‌تواند باشد زیرا کشوری که کمبود نیروی کار دارد، نیروی کار خود را از کشورهایی که نیروی کار مازاد دارد، تأمین می‌کند که در این جا هر دو کشور از این اقدام، منفعت کسب می‌کنند.

  • این شرایط می‌تواند بسیار متنوع باشند مثلاً نیاز به زندگی در یک کشور با شرایط جوی مناسب‌تر، یافتن شغلی مرتبط با تحصیلات و مهارت‌هایتان، گسترش دامنه فعالیت کسب‌وکارتان یا حتی استفاده از خدمات درمانی بهتر می‌تواند از جمله این دلایل باشند.
  • اگرچه عوامل فشار-کشش ظاهراً با یکدیگر مخالف هستند، اما هر دو طرف یک سکه هستند و از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.
  • در برخی از کشور ها نیز علاوه بر خود نوزاد، والدین او نیز می توانند اقامت آن کشور را دریافت نمایند.
  • مثلاً برای مهاجرت تحصیلی، تمامی مدارک تحصیلی و ریزنمرات شما باید ترجمه و معادل سازی شوند و برای مهاجرت کاری باید مدارک سوابق کاری قبلی را ارائه کنید.
  • پناهندگی هم جزو همین روش های غیر قانونی است و تنها برای یاری افرادی که حقیقتاً دچار مشکلی حل نشدنی هستند تعبیه شده نه افرادی که قصد دارند بدون هیچ بودجه، مهارت و زحمتی مهاجرت کنند.

این محبوبیت به دلیل عملکرد اقتصادی، سیستم آموزشی و فرصت های شغلی مناسب در این کشور است که باعث شده است مردم از سراسر جهان به دنبال فرصتی برای مهاجرت به آلمان باشند. سنگاپور همچنین یکی از قطب‌های تحصیلات عالی در آسیا محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که دانشگاه ملی سنگاپور در رده یازدهم جهانی و دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در رده سیزدهم جهانی قرار دارند. بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور از طریق گرفتن ویزای دانشجویی و ویزای کار است.

مشکلات مهاجرت

اگر می خواهید بدانید که چگونه میتوان مهاجرت کرد ، باید به شما بگوییم که روش های مهاجرت تحصیلی و خرید ملک در ترکیه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و شرایط ایده آلی را برای شما فراهم می کند. اما در نهایت، بعد از بررسی کامل سوال مهاجرت چیست و انواع آن، نوبت به مهاجرت خانوادگی می رسد که دارای انواع سرمایه گذاری و خرید ملک، ویزای اسپانسرشیپ و یا مواردی نظیر سوپر ویزا می شود. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که قوانین و شرایط مهاجرت خانوادگی در هر کشور از دنیا با دیگری تفاوت داشته و نمی توان به طور دقیق در مورد شرایط همگی آنها صحبت کرد. اکنون که فهمیدید مهاجرت چیست و انواع متداول آن شامل چه مواردی می شود، بد نیست تا به طور خلاصه به معرفی محبوب ترین آنها پرداخته و ببینیم که چگونه میتوان مهاجرت کرد .

همانطور که در جدول مشخص است، از سال 2013 تا 2015، تعداد دانشجویان ایرانی در 10 دانشگاه برتر آمریکا ثابت مانده است. اما از سال 2015 تا 2018، همزمان با کاهش جمعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، تعداد ایرانیان مشغول به تحصیل در ده دانشگاه برتر آمریکا نیز کاهش اندکی یافته و از رقم 232 دانشجو به حدود 220 نفر رسیده است. مناطق اصلی تراکم جمعیت دانشجویان ایرانی شامل آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه می‌باشد.

یکی از جدیدترین روش‌های مهاجرت که برخی از کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند مهاجرت به وسیلهایجاد یک شغل یا همان استارت‌آپاست. این روش مهاجرت مناسب افرادی است که یک ایده خلاقانه و سودآور در ذهن خود داشته ولی توانایی مالی شروع آن ایده را نداشته باشند. به هر حال هر شخصی که به کشور دیگر دیگری مهاجرت می‌کند باید شغل و حرفه‌ای داشته باشد که بتواند از طریق آن به کسب درآمد و موفقیت شغلی برسد. همه ما به‌عنوان والدین آرزو داریم تا فرزندانمان بتوانند در سیستمی تحصیل کنند که امکان شکوفایی استعدادها و علایقشان به‌سادگی میسر باشد. یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای تحقق این رؤیا انجام داد این است که به کشورهایی با برترین سیستم‌های آموزشی مهاجرت کنیم. مهاجرت برای تحصیل فرزندان می‌تواند آینده آنان را متحول کرده و خیال شما از بابت تحصیل، شغل و زندگی توأم با آرامش آنان، آسوده باشد.

مهاجرت از طریق پناهندگی

مشکل اصلی دیگر در ویزای کاری، معضلی به نام “عدم امکان انتقال اعتبار” است و منظور از عدم امکان انتقال اعتبار این است که فرد با این روش، چندان نمی‌تواند اعتبار مدرک تحصیلی خود، سطح مهارت در تخصص خود، میزان سابقه کاری و دیگر صلاحیت‌های مورد ارزیابی خود را از ایران به کشور مقصد انتقال دهد. در مواقعی همه‌ی این فاکتورها هم حتی با هم اتفاق افتاده و در اغلب موارد هم حداقل یک الی دو مرد از آن‌ها صادق است. بنابراین در دنیای امروز برای کشورهای محبوب برای مهاجرت می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد که هدفشان تنها کسب سرمایه مالی نیست، بلکه این روش‌ها عموما به افرادی درجه شهروندی را اعطا می‌کنند که در ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار خواهند بود. به طور مثال فرد سرمایه‌گذاری که با خانواده خود قصد مهاجرت دارد، پس از اخذ اقامت دائم با پرداخت شهریه مدرسه، خرید املاک و مستغلات، گسترش کسب و کار خود و ایجاد اشتغال می‌تواند در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور نقش مثبتی ایفا کند. البته کشورهای محبوب از نظر مهاجرتی بسیاری نیز همچنان هستند که با مواردی نظیر خرید ملک، اقامت دائم و شهروندی اعطاء می‌کنند؛ مانند اسپانیا و پرتغال در اروپا به عنوان دو مقصد مهاجرتی محبوب اروپایی و در شرق هم کشورهایی مانند ترکیه و یونان.

اما در کل با همه این تفاسیر، با یک حساب و کتاب ساده می‌توان درک کرد که هر روش مهاجرتی به این کشور مانند مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و… اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری که به شهروندی اقتصادی نیز شهرت دارد، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد متقاضی مبلغ قابل توجهی را در اقتصاد کشور مقصد سرمایه‌گذاری کند. البته این روش بیشتر بر داشتن سهم اقتصادی تاکید دارد تا سرمایه‌گذاری صرف و فرد مهاجر باید در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور مقصد عمل کند. تمامی این فرآیند باید به طور قانونی و شفاف طی شده و با قوانین کشور مقصد مغایرتی نداشته باشد. به عبارت واضح‌تر در تعداد قابل توجهی از کشورهای محبوب برای مهاجرت، روش‌هایی در زمینه صرفا سرمایه گذاری با خرید ملک، سپرده گذاری در بانک، خرید اوراق بهادار و… منسوخ شده است و در این روش‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری بر یک کسب و کار (که حال می‌تواند راه‌اندازی یا خرید یک کسب و کار باشد) و اداره‌ی آن و به سودرسانی اقتصادی‌ آن و در کل روش‌های استارت آپ بیشتر مد نظر است.

آلمان

هیچ کسی حتی از بهترین و زیباترین کشورهای جهان نیست که دوست نداشته باشد که حداقل مدتی هرچند کوتاه را در این کشور و شهر مشهور پاریس؛ پایتخت آن زندگی کند. از طرفی کشور فرانسه سالیان سال است که در امر پذیرش مهاجر به خوبی عمل کرده است؛ از مهاجران کشورهای پیشرفته گرفته تا کشورهای در حال توسعه و کشورهای آفریقایی و همچنین از میان متقاضیان دارای صلاحیت‌های بالای علمی و تحصیلی، نیروی ماهر کار و افراد متخصص و… بنابراین با حضور در فرانسه می‌توان تا حد به نسبت واضحی، حضور جامعه چند فرهنگی را در پاریس و چندی دیگر از شهرهای بزرگ و پر جمعیت آن دید و همچنین 10 درصد از جمعیت کل فرانسه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. همه ساله افراد زیادی برای ادامه تحصیلات خود در مقاطع مختلف که بیشتر در مقطع دانشگاهی بوده، اقدام به اخذ ویزای تحصیلی می‌کنند. کشورهای پیشرفته با هدف جذب استعدادهای جوان و برابر سازی فرصت‌های آموزش، سالانه جمع کثیری از دانشجویان بین‌المللی را پذیرفته و با اعطای کمک‌ هزینه و بورسیه‌های مختلف تحصیلی آن‌ها را حمایت می‌کنند.