دسته‌ها
اخبار

شیر یکطرفه چک ولو High Pressure Check Valve 6000PSI برند S-LOK | کسری ساران

شیر یکطرفه چک ولو High Pressure Check Valve 6000PSI برند S-LOK | کسری ساران

به طور معمول چک ولو دیافراگمی خود محور آزاد شناور هستند که باعث می شود آنها به صورت عادی باز شوند (NO). این بدان معنی است که ” فشار دیافراگم” وجود ندارد ، با این حال ، چک ولو دیافراگمی به طور معمول می توانند بسته شوند (NC) و سپس برای غلبه بر کشش دیافراگم ها نیاز به فشار ورودی دارد. شکل 5 در سمت چپ سوپاپ دیافراگم به طور معمول باز نشان می دهد زیرا فشار ورودی “حداقل” وجود دارد و هنوز هم سیال از طریق آن عبور می کند.

  • هر کدام از این مدل ها برای همه کاربردها مناسب نیست و هر کدام مزایای خود را دارند.
  • شیر دیسک مایل (شیبدار) برای کنترل جریان فشار شیب دار به کار می رود، بدین صورت اگر فشار پشت شیر به حد نصاب سرویس نرسد، شیر اجازه عبور به جریان را نمی دهد.
  • برای تنظیم سرعت بسته شدن دیسک ها هنگام برگشت سیال و جلوگیری از آن، همچنین به منظور کمک به آب بندی بهتر و بیشتر، در پشت این دیسک ها فنر های ارتجاعی تعبیه شده است.
  • شیر های یک طرفه یا چک ولو از لحاظ کاربردی و تحمل فشار در انواع رده و کلاس ها، موجود بوده و با مواد و متریال گوناگونی طراحی و اجرا می شوند.
  • مهمترین مسئله در سیستم پمپ های صنعتی جلوگیری از برگشتن سیال پمپ است، این معضل باعث بروز مشکلات بسیاری برای سیستم می شود که مهمترین آن ها خرابی و فرسوده شدن زود تر از موعد پمپ و اجزای حیاتی آن می باشد.

این شیر مدلی نامتقارن دارد، به همین دلیل در زمان بسته شدن بسیار سریع عمل می کند. جریان در برگشت نیز باعث چسبیدن دیسک به نشیمن‌گاه و بسته شدن شیر می‌شود. هر گاه فشار خروجی از فشار ورودی بیشتر شد شیر به صورت اتوماتیک بسته می‌شود. البته نحوه عملکرد دقیق آن‌ها متفاوت بوده و بستگی به مکانیزم شیر دارد. هر جا که نیاز به این داشته باشیم که از جریان برگشت جلوگیری به عمل آوریم، شیر یک طرفه یا چک ولو وسیله‌ای است که به آن نیاز داریم.

چک ولو سردخانه

طراحی های متنوعی برای چک ولوها وجود دارد، که بین قدیمی ترین و متداول ترین آنها در نوسان است. استفاده از چک ولو دیسک دوگانه در سیستم های حاوی مایع و گازهای کم فشار رایج است. طراحی سبک و کم جای آن موجب شده در زمانی که فضای سیستم محدود است به یک انتخاب ارجح تبدیل شود. زاویه بین نشیمن‌گاه و صفحه عمودی به عنوان Seating Angle شناخته می‌شوند و از 0 تا 45 درجه متغیر می‌باشند.

چک ولو با دیسک شیبدار (Tilting Disc Check Valve)

مورد استفاده قرار می گیرد .چک ولو دبل پلیت از دو دریچه در یک مجموعه تشکیل شده است . زمانی که نیروی جریان ورودی بیشنر از نیروی پشت فنر دریچه باشد ، هر دو دریچه ی چک ولو دبل پلیت باز می شود و جریان عبور می کند . چک ولو دیسکی check valve wafer تشکیل شده است از یک دیسک و یک فنر است که معمولا از نوع ویفری یا اصطلاحا بین فلنجی می باشد . عمده مصرف چک ولو دیسکی جهت مصارف هوا و بخار در سیستم های تهویه مطبوع و سیستم گرمایشی می باشد.

تجهیزات اندازه گیری

مدل دیگری که برای طراحی چک ولو استفاده می شود، بهره بردن از یک پیستون است. به طوری که با برقراری جریان سیال، پیستون به سمت بالا حرکت کرده، جریان سیال برقرار می شود. حال اگر از شدن جریان سیال کاسته شود، پیستون به جای خود بازگشته و اجازۀ برگشت سیال را در داخل خط لوله می گیرد. شیر یک طرفه وزنی یا ترمز دار (Weight Check Valve) معمولا در سایز های بالا و به صورت فلنجی در دو نوع وزنه ای و وزنه ای ترمز دار تولید می شود. هنگامی که فشار برگشت سیال از فشار رفت سیال بیشتر می شود، اهرم به طور خودکار جلوی برگشت سیال را می گیرد.