دسته‌ها
اخبار

انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن ها آیرومارت | kasrasaran

انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن ها آیرومارت | kasrasaran

در هر موقعیتی که صحبت از جریان سیالات یا گاز در میان باشد، ولو‌ها یا همان شیرآلات صنعتی نیز کاربرد دارند. یک از رایج‌ترین کاربرد‌های ولو‌ها که همه ما به صورت روزمره با آن سر و کار داریم، شیر‌های آبی است که در سینک ظرفشویی آشپزخانه‌ها به کار می‌روند. نوع دیگری از ولو، شیرآلاتی است که گاز را وارد اجاق‌گاز خانه شما می‌کند. انواع گوناگونی از ولو‌ها نیز کاربردهای غیر خانگی دارند که به آنها شیرآلات صنعتی منبع گفته می‌شود. با مطالعه این مقاله دریافتیم که شیرآلات نقش کلیدی در تکمیل تجهیزات مربوط به ساختمان ها دارند. شیرآلات تقریباً در هر مکانی که نیاز به کنترل جریان مایع یا گاز وجود داشته باشد، استفاده می‌شوند.

  • فرایند ساخت شیرآلات چدنی طی ۵ مرحله انجام می شود که شامل ریخته گری  ماشین کاری ، رنگ کاری ، آبکاری و مونتاژ می شود.
  • گونه اول شبیه به شیرهای فلکه ای هستند و چندان در صنعت مورد توجه نیستند.
  • متال سیت ها، دارای نشتی مجاز می باشند ولی میزان نشتی مجاز در سافت سیت ها، صفر می باشد.
  • با گسترش تکنولوژی و افزایش تولیدات صنعتی، استفاده از شیرآلات نیز برای موارد گوناگون افزایش پیدا کرده است.
  • استفاده از آن‌ها در شیرهایی که از استیل ساخته شده‌اند رایج است و در خطوط لوله با دما و فشار بالا که نیازی به جداسازی مکرر شیرها نیست به کار می‌روند.

در این نوع از شیر ها مسیر حرکت دیسک برخلاف مسیر حرکت جریان می باشد؛بنابراین دیسک برای آب بندی کردن شیر کار بسیار سختی بر عهده دارد، چون دقیقا برعکس جریان حرکت می کند. شیرهای دروازه ای جزء ارزان ترین شیرهایی هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید بدنه شیر داشته باشد، مقاومت در برابر خورندگی (شیمیایی یا سایشی) سیال عبوری می باشد.

شیر دیافراگمی

آنها را می‌توان برای طیف گسترده‌ای از کاربردها در تامین آب، تصفیه فاضلاب، حفاظت از آتش و تامین گاز، در صنایع شیمیایی و نفت، در سیستم‌های جابجایی سوخت، تولید برق و … استفاده کرد. عملگر شیرآلات با توجه به کاربردی که قرار است داشته باشند، به دو گروه دستی یا غیر دستی تقسیم می شوند. محرک های دستی به صورت چرخ دنده یا اهرم مانند هستند که به وسیله ی چرخش دریچه در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف این جهت، شیر ها باز و بسته میشوند. برای آشتایی بیشتر با انواع عملگر ها و نحوه عملکردشان، مطلب آشنایی با عملگر شیرآلات صنعتی را بخوانید. به شکل کلی شیرهای صنعتی یک بخش جدا نشدنی از صنایع مختلف می باشند.

شیرآلات آبنما

اصطلاح شیر توپی به این واقعیت اشاره دارد که مکانیسم داخلی آن برای تغییر جریان به این صورت است که توپ کروی موجود در داخل این نوع شیر به عنوان کنترل جریان شیر عمل می‌کند. شیرهای پروانه ای اغلب در صنایع آب و نیرو و همچنین نفت و گاز به وفور استفاده می‌شوند؛ چرا که در این صنایع، امکان جداسازی یا قطع جریان به گونه‌ای دیگر اهمیت دارد. علاوه بر این شیرهای پروانه ای برای فرآیندهایی که در تاسیسات خود از لوله‌هایی با قطر زیاد استفاده می‌کنند، بسیار عالی عمل می‌کنند. دستگاه های انجام تست در مدل های مختلف برای تست قطعات شیرآلات صنعتی مانند دیسک، بدنه و… کاربرد دارند. بنابراین در موارد مختلفی مثل خطوط لوله گاز، سیستم‌های دوغاب و سیستم‌هایی که در آنها دما و فشار بسیار بالا است، به کار می‌رود. نقطه قوت این نوع شیر در این است که به شما اجازه می‌دهد فشار را بهتر کنترل کنید.

شیرآلات صنعتی و کاربرد آن‌ها

بنابراین تمایل ما بر این است که تا حد امکان از شیرهای دروازه ای استفاده کنیم. مجرابند ها می توانند به شکل های مختلفی از جمله دیسک، توپی، مخروط ناقص و غیره ساخته شوند. محققان احتمال می دهند اولین ایده ساخت شیر زمانی در ذهن کشاورزان جرقه زد کهمشاهده کردند درختان شکسته و شاخ و برگ آنان در مسیر نهر ها و رودخانه ها افتاده اند و جلوی عبور آب را گرفته اند.