دسته‌ها
اخبار

آشنایی با نورد مفتول نورد مفتول سرد و گرم مفتول فولکا | fouladgostar

آشنایی با نورد مفتول نورد مفتول سرد و گرم مفتول فولکا | fouladgostar

روش نورد سرد بیشتر برای تغییر شکل نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. نورد یکی از روش هایی است که برای تولید محصولات مختلفی مثل نبشی و تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد. نورد کردن یکی از پر کاربرد ترین روش هایی است که برای شکل دادن به فلزات مختلف از آن استفاده می گردد. دقیقا مشخص نیست اولین دستگاه نوردکاری توسط چه کسی اختراع شد، اما یکی از اولین طراحی ها متعلق به لئوناردو داوینچی است.

  • تولید سیم مفتول مهم است زیرا بسیاری از محصولات فولادی از سیم مفتول تولید می شوند.
  • از این نورد بیشتر به عنوان میلگرد در جوشکاری، ساخت ریل ، آهن و… استفاده میشود.
  • با توجه به نیرو و توان های موجود استفاده از غلتک های کوچک پیشنهاد شد، بنابراین استفاده از غلتکهای کاری کوچکتر که توسط غلتکهای بزرگتر پشتیبانی می‌شدند، مرسوم شده و در اصطلاح قفسه‌های چهار غلتکه بوجود آمدند.
  • این نوع نورد در اصل همان نورد گرم است؛ اما پردازش بیشتری دارد.این روش برای تولید محصولات با ابعاد دقیق تر کاربرد دارد.
  • دستگاه نورد میتواند ضخامت ورق های آلومینیومی را از ۶ میلی متر به ۲۰ میکرون کاهش دهد و شکل دهی به فولاد را نیز انجام دهد.
  • اگرچه قبل از اینکه غلتکها برای صاف کردن و فشردن مواد بکار می رفت، ایده استفاده از غلتکها جهت ایجاد کاهش در سطح مقطع فلز شکل گرفت.

نیز آلومینیوم را می‌توان به صورت نوار ورق‌هایی به پهنای ۴m نورد کرد و از طرف دیگر، ورق‌های بسیار نازک آلومینیومی را می‌توان با ضخامتی حدود ۰.۰۲۵mm تولید نمود. در روش نورد سرد به جای گرما از تنش مکانیکی استفاده شده و تغییر شکل فلز انجام میشود. بعد از اینکه قطعه سرد شود، منقبض شده و محصول نهایی آماده است؛ البته زمانی که محصول سرد میشود دیگر به راحتی قابل اندازه گیری نخواهد بود؛ بنابراین اگر برای کار شما ابعاد محصول نهایی اهمیت داشته باشد، نورد گرم برای محصولتان گزینه مناسبی نیست. از این نورد بیشتر به عنوان میلگرد در جوشکاری، ساخت ریل ، آهن و… استفاده میشود.

خط ثابت

از آنجایی که تیرآهن تولید شده توسط نورد سرد میزان زیادی عنصر کربن دارد، دوام و سختی بالایی داشته برای استفاده در جاهایی که نیازمند مقاومت بالاست کاربرد دارد. برای تولید آهن در این روش، شمش های فولاد را با ابعاد معینی داخل کوره های نورد گذاشته و سپس از قفسه ها عبور میدهند. بعد از قفسه ها محصول به مرحله پیشنورد رفته و تغییر شکل پیدا میکند. تلورانس قابل قبول در کارخانه نورد محصولات مفتولی، مقداری حدود 0.34 میلیمتر (برای قطر محصول مفتولی تا 15 میلی متر) است. از آنجا که چهار نورد در بخش پر فشار و میانی استفاده می شود ، تلرانس ابعادی که به اندازه 0.74 میلی متر می رسد که به دلیل تاثیر تعداد متفاوت فرآیندهای نورد موازی همزمان است.

آماده به کار

بهبود محصولات فولادی از طریق اقداماتی مانند تغییر از کوره گرمایش به نوع بستر متحرک و همچنین کاهش عیوب سطحی ایجاد شده است. همچنین سرعت تولید نیز از طریق تعویض موتورهای نورد پایانی و ماشین های حلقه کننده سیم مفتول جدید در سالهای پیش و از طرف دیگر با به کارگیری سیستم های جدید کنترل کارخانه های نورد به عنوان یک تغییر کلی، افزایش کارخانه مفتول یافته است. اما همچنان شروع کار خط تولید مفتول با تغییرات در ابعاد غلتک ها و تعداد ایستگاه های نورد که همزمان بطور مشخص در نورد چند مرحله ای انجام می شود به عنوان یک مشکل کیفیت باقی مانده است. کارخانه صنایع سیم و مفتول زرین نورد تولید کننده انواع مفتول اسید شوی، مسوار، سیاه وگالوانیزه از سایز 1.2 الی 5 می‌باشد. این مفتول‌ها جهت مصارف تولیدی به صورت کلاف و شاخه ای از 50 سانتی‌متر الی 3 متر تولید و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که گروه صنعتی زرین نورد افتخار دارد در زمینه تولید و توزیع محصولات فوق در خدمت شرکت های عمرانی، پیمانکاران، انبوه سازان و کارخانجات تولیدی بوده و رضایت آنها را جلب کند.

آموزش تخصصی ساخت انگشتر پافیلی

و باتوجه به کاربرد انها با عنوان های فنر فشاری و کششی و مفتولی و …. در طی نورد مفتول فنر تنها مقاومت کشش، حد الاستیسیته و کیفیت سطح آن بالاتر می رود. نورد که در زبان انگلیسی به معنای Rolling است به فرآیندی گفته میشود که روی موادی که دارای قابلیت موم سانی هستند انجام میشود تا به شکل دلخواه درآیند. در این نوع از قفسه ها چرخش دو طرفه رول ها برای کاهش ضخامت صورت می گیرد.